Monday 6 February 2017

Pengalaman beranak di Gombak Medical Center

Assalamualaikum.

Harini aku nak abadikan memori aku bersalin anak pertama. Heee orang selalu kata yang pertama tu yang istimewa kan. Sebab semua benda baru nak merasa untuk kali pertama kan. So aku memang sangat berdebar debar tunggu nak beranak waktu tu.

Aku adalah orang yang sangat penakut jarum, takut darah, semua benda yang sakit memang takut la kiranya. Aku pernah pergi bekam tapi orang tu tak cucuk lagi aku dah menjerit sekuat alam. Kahkahkah. Orang tu pon geleng kepala. Nak buat macam mana. Memang takut. hahaha.

So aku selamat melahirkan anak pertama pada 24 December 2015. Waktu tu usia kandungan aku baru 37 minggu 4 hari. Sepatutnya edd aku 13januari tapi entahla aku memang dapat rasa aku akan beranak bulan december. Yakin lebih aku ni. hahaha. Tapi aku malas nak fikir sangat macam mana nak beranak sebab aku memang penakut. Dekat fb aku join group info ibu hamil, dgn kelab mengandung apetah. Ada pro and cons sebenarnya. Banyak juga info and ilmu baru aku dapat tp kadang2 banyak sgt baca masalah orang, diri sendiri jadi psycho. hahaha so aku baca tapis2 jugak la.

Sepanjang mengandung alhamdulillah aku tak ada apa2 masalah sangat kecuali berat badan naik. hahaha kalau tak mengandung pon berat naik apetah lagi mengandung. lol. Aku start checkup dekat GMC dari awal waktu baru 5weeks. Hee excited lebih. Dari awal tu aku dapat Dr Zana Zalinda. So memang sampai beranak aku jumpa dengan dia je. Check up dekat GMC ok la. Tak tunggu lama sangat kalau ada appointment. Biasa dalam sejam dah siap.

Sepanjang mengandung pon aku pernah kena inject untuk ambil darah sekali je. Minum air gula pon tak pernah, dr check gula melalui darah je. Ada orang kata tak berapa accurate tapi aku ok je. Dr pon lagi pandai kan apa dia buat. hehee (aku suka sebenarnya tak payah minum air gula) :P

Biasanya bila ada apa2 persoalan aku akan tulis dalam phone and simpan untuk tanya dr Zana nanti waktu checkup. So dr Zana pon memang happy je selalu nak explain apa aku tanya. Mana yang elok dia akan advise nanti. Dia pon macam cekap jugak scan baby. Dia ajar exercise2 untuk orang beranak. Aku pon ada join kelas prenatal dkt GMC. Best jugak kelas tu. RM50 je untuk 2org husband and wife. Banyak ilmu2 berguna aku belajar dalam kelas tu. Overall aku rasa worth the price la aku check up dekat GMC. Harga pon tak mahal sangat.

Aku pon ada mintak dekat dr Zana untuk natural birth. hehe dia senyum je waktu mula mula aku tanya tu. Soalan pertama dia mana aku dengar semua ni? Dia takut aku google2 and terikut2 sangat apa aku baca dekat google. So aku cerita la aku pergi seminar semua and aku bukan la extreme sangat. Mana yang baik aku terima je.

So waktu aku 5-6 bulan macam tu aku dah mula discuss dgn dr Zana antara perkara yang aku nak macam free position, less CTG, no episotomy, delay cord clamp and ada a few lagi yang aku pon tak ingat sangat dah. Aku tak masuk kelas full hypnobirth pon. Aku sempat pergi seminar hypnobirth by womb2room sekali je and yang lain semua hasil pembacaan je. Dr Zana terima semua yang aku suggest tp semuanya tertakluk kepada situasi. Dia kata on emergency situation, all requests terminated. Aku pon ok je. Dr mesti nak yang terbaik kan.

Jadi aku dapat ke tak semua request2 aku untuk natural birth? hehe jeng jeng jeng. Dah panjang sangat ni. Nanti aku sambung lagi.


Tadaa. Till next time :D

No comments:

Post a Comment